گب:دىلمي زوؤن: نۊسخه'نˇ تؤفير

محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Hashter (گب | ياوري‌ئن)
بدون خلاصۀ ویرایش
Varg (گب | ياوري‌ئن)
بدون خلاصۀ ویرایش
رچ ۱۱۱:
شاید [http://ensani.ir/fa/article/download/445539 این] بتواند کمک کند. و البته لازم به یادآوری نیست که تشابهی میان زبان‌های همریشه وجود دارد که میان طبری، تالشی، دیلمی (درصورت وجود) و گیلکی باید دیده شود؛ پس اینکه شما فقط با این دلیل که واژگانی مشابهی از "زبان اهل دیلم" با زبان گیلکی یافته‌اید دلیلی بر این نیست که زبانشان گیلکی‌ست، بهتر این است که آثار مکتوب باقیمانده بررسی و واژگان و گرامر "زبان اهل دیلم" بررسی و سپس تعیین شود "زبان اهل دیلم" گیلکی و یا طبری یا حتی تالشی (!) یا زبانی مجزا از همه اینها (و البته همریشه با آنها) موسوم به "زبان دیلمی" بوده‌است درصورت عدم وجود منابع مکتوب و یا سایر ادلّه برای اثبات وجود آن، طبق اصول منطقی، می‌توان نتیجه گرفت که این زبان موجود نبوده‌است. [[کارگير:V.H|V.H]] ([[کارگيرˇ گب:V.H|گب]]) ‏۷ جۊلاى ۲۰۲۱، ساعت ۱۰:۳۱ (UTC)
یک مسئله‌ی دیگر اینست که بنابرانچه در همان مقاله زبان دیلم در ویکیپدیای فارسی آمده، این زبان از سال 900 الی 1300 میلادی رواج داشته، و این بازه دقیقا همان بازه‌ای است که در آن چندین حکومت دیلمی در جهان اسلام ظهور کردند که یکی از انها آل بویه هستند. ولی تا جایی که من اطلاع دارم یکی از منابع ثانویه زبان رسمی و ادبی دربار بویی را طبری معرفی کرده؛ از این رو میشه حدس زد "زبان اهل دیلم" یا طبری بوده یا به طبری شباهت زیادی داشته. [[کارگير:V.H|V.H]] ([[کارگيرˇ گب:V.H|گب]]) ‏۷ جۊلاى ۲۰۲۱، ساعت ۰۹:۲۲ (UTC)
 
::@[[کارگير:V.H|V.H]]
::ولله چه عرض بکنم! مساله اینه که همین کتاب تفسیر کتاب الله که الان دو جلدش توی اتاق کناریه، گیلکی‌ش شدیدا با گیلکی دلتای سفیدرود (زادگاه من) شباهت داره! و از طرف دیگه وقتی از شباهت دیلمی و تبری حرف میزنی برای من شبیه اینه که کسی از شباهت دیلمی و گیلکی حرف بزنه. یعنی باهاش موافقم و معتقدم اینها اساسا دو لهجه از یک زبانند. و در کوهستانهای شرق گیلان و غرب مازندران دست کم این نوع لهجه رو شنیدم چه بالای درهٔ نوشا چه بالای درهٔ پيۊلؤرۊد و چه در اشکور گیلان و چه اشکور مازندران و...
::بهرحال توی ویکیپدیای فارسی برای این زبان دیلمی مقاله‌ای در نظر گرفته شده و گویا با وجودش موافقت وجود داره و درنتیجه اینجا هم این موضوع رو به مشورت و رأی‌گیری اعضای فعالش میگذارم.
::تاکید روی منابع دانشگاهی وقتی که علنا به بیراهه رهنمون است خودش غیرعلمی است. دانشنامه‌نویس، دیوان‌سالار نیست. مثلا در بسیاری از منابع دانشگاهی نشانهٔ استمراری در گیلکی را با فعل داشتن (دارد) همریشه و یکی معرفی کرده‌اند. منظور فعل دره و درم و دری و... در خؤرده‌درم (دارم میخورم)، شؤ دننئم (دارم نمی روم) و...
::و منابع غیردانشگاهی و عقل سلیم (با مقایسه دو صورت منفی دننئم و ندأنم؛ اولی استمرار منفی و دومی یعنی ندارم) و شم زبانی دانشنامه‌نویس بیچاره در این مواقع علمی‌ترند.
::[[کارگير:Varg|ورگ]] ([[کارگيرˇ گب:Varg|گب]]) ‏۱۳ جۊلاى ۲۰۲۱، ساعت ۱۰:۲۷ (UTC)
بازگشت به صفحهٔ «دىلمي زوؤن».