روزبدهاد

تی خوجیر امأنه تبریک گونم. اگر ایشؤنه بوخؤنی بد نیه:

 ویکیپدیا جی     کومک و رانمايی     ويکی‌پديا سياستؤن

اینم جه نیویشتار گیلکی نیویشتن. تی خوجیر وانیویسؤنه رافا ایسأیم. خنابدون.--AminSanaei


دررابطه با بحث شما در رابطه با انتقال "رده:دماوندی" یکم بیشتر توضیح بدید. یعنی نظر شما این هست که دماوندی شاخه ای از زبان فارسیه؟--AminSanaei ‏۲۷ آوریل ۲۰۰۸، ساعت ۱۱:۴۶ (UTC)

توضيحاتي چند پيرامون زبان دماوندي (كلوني) دچينواچين

دوست عزيزم با سلام خواسته بوديد در مورد اينكه زبان دماوندي در رده‌ي زبان‌هاي فارسي است توضيحاتي را اراي دهم. اول اينكه اين زبان،‌زبان اصلي منطقه‌ي قومس (كومش) بوده كه يكي از زبان‌هاي كهن ايراني و مادر زبان فارسي با لهجه‌ي تهراني است. حتي در شميرانات قديم (حدوداً تا 100 سال پيش) هم به اين زبان صحبت مي‌كرده‌اند. حوزه‌ي اين زبان كه به زبان تاتي معروف است از منطقه‌ي غرب فيروزكوه تا منطقه‌ي پايين طالقان و دشت آبيك ادامه دارد. نحوه‌ي كاربرد افعال و كلمات به استثناي لهجه كاملاً فارسي است. دخالت زباني مازندران در آن بيشتر از گيلان بوده اما مستقل از هر دو زبان محسوب مي‌شود. ممنونم محمد حاجي مؤمني

زبان فارسی زبان بومی ایران نیست. این زبان از حدود خوارزم در اثر قدرت گرفتن سامانیان گسترش یافت. بنابراین زبانهای بومی ایران از جمله گویش کلنی از شاخه ای دیگر هستند و ربطی به زبان فارسی ندارند. شباهت این گویش به زبان فارسی از اینروست که زبان فارسی از واژه های بومی بهره گرفته است نه زبانهای بومی از زبان فارسی.--AminSanaei ‏۲۹ آوریل ۲۰۰۸، ساعت ۰۵:۲۲ (UTC)

امين عزيز ممنونم از اينكه توضيح داديد، اما اين از پيشنهاد من چيزي را تغيير نخواهد داد. يعني مايلم اين زبان زيرشاخه‌ي فارسي قرار گيرد.

از شما درخواست میکنم که در صورت امکان متن ترجمه خودتون رو به خط عربی هم وارد کنی، در زیر همون متن لاتین اون رو قرار بده. متشکرم--AminSanaei

امين عزيز ممنونم كه اينقدر برات مهمه. من متاسفانه نمي‌توانم لهجه را به خط عربي بنويسم.

منم از این خط عربی متنفرم، نه از فرهنگ عربی بلکه ناتوانی و ناموزونی آن با زبان گیلکی، امین، ما هم باید به لاتین روی آوریم وگرنه من نیستم --Parthava ‏۵ مهٔ ۲۰۰۸، ساعت ۱۵:۵۸ (UTC)
البته سخن دوستان در این زمینه کاملاً درست هست و خط عربی جواب گوی آوایی زبان نیست، اما این را هم در نظر داشته باشید که ما نباید از پیش زمینه ذهنی خواننده دور شویم و با استفاده از حروف غیر آشنا و سخت مردم را از زبان گیلکی زده کنیم. البته من هم کاملاً موافقم که این خط جوابگوی نیازهایمان نیست اما تنها خطی است که مردم ما با آن آشنا هستند و میتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. در ابتدا از دوستان میخواهم که کمی صبر پیشه کنند و با همین خط بنویسند و در کنار آن از راههای دیگر به آشنا سازی مردم با خطوط دیگر بپردازند تا درنهایت خود مردم در اینباره تصمیم بگیرند. بنده باز هم از دوست عزیز درخواست دارم که حتی اگر شده با اعراب گذاری متن را به خط عربی بنویسند و در زیر لاتین نوشت آن قرار دهند.--AminSanaei ‏۱۰ مهٔ ۲۰۰۸، ساعت ۰۸:۱۲ (UTC)

درود به فرهنگ دوستان دچينواچين

درود و سپاس از این که فرهنگ پدری و مادری خود را پاس می داری و وقت خود را برای آن می نهی، دوست خوبم، اگر دوست داشته باشی مقالات رو میشه واگردان کرد به که‌لونی یعنی نوعی سیستم را داشت که مقاله تهران به سنگسری، که‌لونی، سمنانی، تالشی، افتری، و ... دیده بشود. که این نیاز به این دارد که کسی پیدا شود فرهنگنامه ای برای این گویش مانده از زبانی باستانی بجاگذارد، و ما در اینجا ادامه کار را خواهیم گرفت! در ضمن دماوندی را من تاتی ندانم، بسیاری دماوندی دیدم که به خوبی گپ می زدند، هرچند من زیاد نشد با ایشان گپ بزنم ولی فرق چندانی با گیلکی (سوادکوه و آمل) نداشت، روزها و شب های دل شاد کننده ای برای همه خودمان آرزومندم --Parthava ‏۵ مهٔ ۲۰۰۸، ساعت ۱۵:۵۶ (UTC)

ايجاد فرهنگ‌نامه دچينواچين

سلام بر دوست عزيزمpathava ممنونم كه پيگيريد، من حاضرم آن فرهنگنامه راآماده و ايجاد كنم. هر كمكي بود من هستم. موفق باشيد

در زمینه ایجاد فرهنگ نامه به "گت ولگ" همین سایت مراجعه کن، ما در حال دریافت بخش واژه نامه به اسم ویکی واژه هستیم اما احتیاج به استقبال داره.--AminSanaei ‏۱۰ مهٔ ۲۰۰۸، ساعت ۰۸:۱۹ (UTC)

Your account will be renamed دچينواچين

‏۱۸ مارس ۲۰۱۵، ساعت ۰۱:۴۴ (UTC)

‏۱۹ آوریل ۲۰۱۵، ساعت ۰۷:۳۸ (UTC)